Tuesday, January 18, 2011

BE PERTAMA BUAT GUA RASA GUA HIGH!

*Edited, salah eja campaign. Thanks Zulkola sebab inform!

Hi geng!

Kalau entry yang sebelum ni, gua rasa gua sedih dan suka, tapi sekarang gua rasa betul-betul high. Berikutan dapat BE (Buffered Earning) yang pertama.

Mana tak eksaited kalau dah yang pertama? Ye dop?

Nak makanan jugak tu BE first aku.

Sebab apa dapat BE? Sebab asik sebut nama Zahiril Adzim je? Eh sebut lagi tu. Taklah. Ini semua sebab rezeki. Tapi tempias-tempias dengan nama tu mungkin ada kut. Hah, nak BE? Pergi lukis gambar Justin Bieber, untung-untung dapat 10 BE sekali gus! 

Sekarang here we go! Sekadar informasi untuk kita share-share.

Apa itu BE (Buffered Earning) ?
BE itu adalah iklan yang sentiasa berjalan di blog korang. Jadi dia akan sentiasa ada. Berapa lama? Tengoklah, kalau korang punya blog ramai visitor, lamalah dia bertenggek dekat situ. Dan selagi BE tak jadi ME (Metered Earning), selagi tu duit korang tak akan masuk dalam current earning.

Apa itu ME (Metered Earning) ?
ME itu adalah hasil daripada BE. Contoh pihak Buger King pilih page korang untuk 3 hari, selepas 3 hari, BE tersebut akan diconvertkan menjadi ME. Selepas BE menjadi ME, barulah korang akan dapat hasilnya (RM).

Apa itu Campaign ?
Campaign tu di kira berdasarkan perclick. Dan dia tak berapa lumayanlah nak dibandingkan dengan BE.

Macam mana pengiraan untuk BE ?
Kalau champaign di kira mengikut click. BE pulak di kira mengikut visitor. Semakin banyak visitor, semakin tinggi income korang.
*Fakta tak pasti ketepatanya. Rasanya, bergitulah.

Macam mana nak dapatkan BE ?
Kene pastikan visitor korang sekurang-kurangnya 100 setiap hari. Lagi banyak lagi bagus. Kalau boleh unik visitors. Cara mudah, pingkan entry baru di innit, laman facebook, twitter, myspace dan banyak lagi tempat-tempat yang korang boleh pingkan. Blogwalking pun boleh.

So, itu je aku boleh share. Aku pun tak tahu sangat banyak sangat pasal nuffnang. Kalau korang nak tahu, mudah, GOOGLE je!

*Kalau ada fakta aku salah, tergur ya. Nanti aku edit semula. Okay! 

Bye yah!

5 comments:

  1. rasanya campaign, bukannya champaign

    ReplyDelete
  2. nice info....
    em...mesti ade tips nie leh kongsikan...?

    ReplyDelete
  3. sayasayangkamihamim:
    welcome <3 heeheh

    zulkola:
    thnks sbb tegur yahhhh hehe

    su manje:
    ada! ada. hehehe

    ReplyDelete

Beramal ketika bercakap